Jak naučit dítě lyžovat?
Přinášíme vám naše tipy a rady, jak a kdy začít s výukou lyžování dětí. Prověřené dlouholetou praxí a zkušenostmi z pobytů s lyžařskou výukou, které pořádáme již více než 10 let.
Možná si kladete otázku, kdy a jak vlastně začít s výukou lyžování. Přečtěte sinaše postřehy. Možná naleznete některé odpovědi.
1. Kdy začít s výukou lyžování dětí? Má dítě dostatečnou motivaci?
Spodní hranice, kdy začít s výukou lyžování, jsou 3 roky, ale i to je velmi individuální. Mladší děti nemají nejenom dostatečnou pohybovou koordinaci, ale především není jejich kostra natolik vyvinutá, aby vždy bez problémů odolala tlakům na kyčle, kolena a kotníky za jízdy. Velmi důležitý je i mentální , emocionální a sociální vývoj. Dítě, které je zvyklé na kolektiv, většinou nemá problém se zařadit do výuky v lyžařské školce.
Pokud 3leté dítě odmítá lyžařskou výuku, klidně počkejte další rok. Jak můžete sami posoudit jeho vyspělost? Pokud rádo tráví v zimě čas venku a vydrží i několik hodin ve sněhu (sáňkování, stavění sněhuláků apod.), pokud má rádo běžné pohybové aktivity (běhání, skákání, házení) a pokud k tomu třeba i jezdí na kole, koloběžce apod. (rovnováha), je určitě dobrým adeptem na první lyžařské krůčky. Ideální pro začátek lyžařské výuky v pravém slova smyslu je věk 5 let.
Velmi důležitá je motivace dítěte. Chtějí sami lyžovat? Mají rády sníh? Než s lyžování vůbec začnete, zkuste dítěti doma, někde na starém koberci, obout lyžařské boty a připevnit lyže. Nechte je zkusit ve vybavení dělat krůčky, zvedat nohy ap. Pokud do bot vůbec nechtějí nebo po minutě dostanou záchvat, zvažte oddálení začátku výuky. Velmi dobře funguje také příklad (podobně staré dítě, které už umí lyžovat).
2. Kdo bude dítě učit
lyžovat?
Na začátku stojí rozhodnutí, kdo bude dítě učit.
Obecně se doporučuje výuka v lyžařské školce,
která má veškeré vybavení a zkušené instruktory. Ale pokud
rodič umí dobře lyžovat, a zná základní metodiku,
může klidně učit dítě i on sám. Naprosto ideální je podle
nás kombinace obojího. Zkušený instruktor a trpělivý
rodič. Dítě si ujasní, že požadavky a určitá „disciplina“ jsou
stejné, ať je učí rodič nebo instruktor, a budou méně smlouvat a
vymýšlet si.
3. Jak naučit dítě
lyžovat - nepodceňujte místo a čas (přináší celkovou pohodu
dítěte)
Pro první lyžařské pokusy dobře vyberte správné místo. Nejlepší je
široký, přehledný, velmi mírný svah s dojezdem do roviny. Úzké a
prudší svahy můžou v dítěti vyvolat děs hned na samém začátku a pak
už s ním nehnete. Pro takto malé děti je nejpodstatnější
pocit bezpečí. U takto malých dětí je pro správný začátek výuky
velmi důležitá celková pohoda dítěte. Pokud je to možné,
zvolte výuku dopoledne, dokud je plné síly. Počkejte si na kvalitní
čerstvý sníh a hezké počasí, dítě dobře oblékněte, napapejte, dejte
na toaletu, zkrátka aby bylo v pohodě!
Jak naučit dítě lyžovat?
Přijeďte k nám do Nebespánu na zimní dovolenou s lyžařskou školkou.
Máme více než 10 let zkušeností s výukou lyžování. Užijete si krásné ubytování a výbornou gastronomii. Pro děti je navíc připravený zábavný odpolední program.
Pro rezervaci a více informací volejte tel. 603 253 242603 253 242 nebo pište: info@nebespan.cz
Hotel Nebespán, Kašperské Hory,
Šumava
4. Vybavení (výzbroj a
výstroj)
Vhodné vybavení velmi přispívá k celkové pohodě dítěte a finálnímu
úspěchu při výuce lyžování. Velmi důležitá je délka lyží – u takto
malých dětí by lyže měly být max. do úrovně
podpaží. Lyže zvolte raději měkké, vykrojení (poloměr
lyže)není v této fázi podstatné. Lyže musí být vybaveny
bezpečnostním vázáním a musí být seřízeny na výšku a především váhu
dítěte. Často se setkáváme s tím, že vázání při každém i drobném
pádu vypne a děti nejsou schopné si lyži znovu nasadit.
Velmi zásadní jsou také boty. Boty by měly být pohodlné, neměly by nikde tlačit, neměla by se dětem při chůzi zvedat pata (velmi častý nešvar). Ideální v tomto věku jsou boty s jednou přezkou vzadu. Přemýšlejte také o tom, co dítěti obléknete. Rodiče obvykle dítě oblékají příliš a naopak velmi podceňují kvalitní rukavice + jedny rezervní.
5. Lyžařská
školka
Pokud se rozhodnete pro lyžařskou školičku, pak by se měla nacházet
mimo hlavní provoz lyžařského areálu, měla by být
samostatně a případně oddělena plůtky či jiným ohraničením. Měla by
splňovat snadnou dostupnost. Malé děti se příliš dlouho cestou
mohou rychle unavit. Pro jakýkoliv případ (toaleta, chladné počasí)
by měla školka být poblíž restaurace či chaty, nebo vybavena
vytápěnou „klubovnou“.
Mezi dnes už standardní vybavení dobré lyžařské školky
patří: provazový vlek, pohyblivý pás, hezké a barevné
pomůcky (obrázky, slalomové tyče, podjížděcí branky, barevné
kostky, kruhy, ale i pytle či hranoly na sezení a odpočinek).
Pro úplné začátky (cca první 1-2 lekce) doporučujeme spíše
individuální výuku, jakmile se dítě naučí jet v pluhu a bezpečně
zastavit, může se zařadit do malé skupinky dětí na stejné
úrovni. V malé skupince dětí vzniká přirozená
motivace – snaha „vyrovnat“ se ostatním dětem.
6.
Cíle
Ujasněte si, co si od výuky slibujete. U 3letých
dětí je velkým úspěchem už to, že vydrží celou hodinu v lyžařské
výstroji a spolupracují s vámi. Neočekávejte, že se
děti za první hodinu naučí lyžovat. Existují výjimky, ale je
to opravdu velmi vzácné. Pokud se vaše dítě naučí za týden (výuka
každý den 1 – 2 hodiny, celkem min. 10 hodin) vyjet malý kopeček na
provazovém vleku a bezpečně ho pluhem sjet a dole zastavit, je to
velké vítězství! Cestou k úspěchu jsou najeté „kilometry“ a
trpělivé neustálé opravování. Buďte trpěliví a nechtějte
zázraky!
7. Jak vybrat dobrého instruktora?
Pokud se rozhodnete pro instruktora, dobře vybírejte. Mezi dítětem a instruktorem musí fungovat pozitivní energie. Některé děti například chtějí instruktorku („tetu“).
Jak
můžete při prvním kontaktu poznat dobrého
instruktora?
1. Instruktor by měl působit mile, důležitý je
oční kontakt a dobrá nálada, aby se dítě nezaleklo
2. Instruktor se v první řadě představí rodičům a
dítěti, naváže kontakt s dítětem, zeptá se ho na
jméno, záliby ap.
3. Podá rodičům informace o
výuce, kde bude probíhat, co zhruba bude s dítětem dělat
ap.
4. Vyžádá si telefonní kontakt od
rodičů
5. Zkontroluje lyžařskou
výzbroj, zkontroluje, zda je dítě dostatečně oblečené,
případě se zeptá dítěte, jestli mu není zima nebo mu něco
nechybí
6. Domluví si místo převzetí dítěte po skončení
výuky
7. Dítěti se líbí
8. Metodika
výuky
V Česku jsou nejvýznamnější dvě metodiky (APUL a MŠMT) a jsou si
velmi podobné. Obě začínají s výukou pluhu, tedy způsobem
jízdy, který umožní dítěti kontrolovat rychlost a bezpečně
zastavit.
Nebudeme popisovat jednotlivé kroky metodiky, ale spíš se zaměříme
na doporučení, která máme vyzkoušená z vlastní
praxe.
Pro všechny kroky však pro děti ve věku 3-4 roky platí
společně:
1. Malé děti se učí především
napodobením, nemá smysl jim nic složitě vysvětlovat.
2. Výuka musí být intuitivní, založená na
hře a malých, pro dítě zvladatelných úkolech.
3. Maximální doba soustředění se
na jeden úkol je 10 minut.
4. Přechod od jedné činnosti ke druhé musí být
rychlý, bez zbytečného vysvětlování.
5. Takto malé děti rychle ztrácí energii,
nezatěžujte je zbytečnými úkony typu: nést lyže na
delší vzdálenost, šplhat do prudkých svahů ap.
6. Každý sebemenší úspěch
pochvalte, neúspěch nezveličujte a zasmějte se mu
společně!
a. Příprava na rovině
Nepodceňujte přípravu na rovině. Pro vlastní výuku sjíždění je
velmi důležitá příprava. Může se vám zdát nudná a nepodstatná, ale
není to pravda. Obutí lyže, chůze na lyžích, klouzavý krok
vpřed, dřepy, malé výskoky, naklánění lyže na hrany, stoupání,
otáčení, zvedání lyží ap.
Náš tip při výuce lyžování dětí: Využijte
maximálně dostupné pomůcky (např. jdeme od králíčka k veverce a
veverce dáme pusinku). Na chvilku sundejte lyže a zahrajte si
nějakou běžnou hru (honičku, čáp ztratil čepičku ap.).
b. Jízda přímo
Pokud dítě stojí pevně na lyžích, můžete v dalším kroku zařadit
jízdu přímo z minimálního svahu, aby získalo pocit skluzu. Úspěch
odměňte potleskem, pokřikem, odměnou ap. Je to pro dítě zlomový
bod! Dojezd buď do zastavení, nebo ho musíte sami „chytit“.
Jedná se opravdu o minimální rychlost.
Náš tip při výuce lyžování dětí: Dokud se dítě
neodhodlá samo rozjet , byť třeba do vaší náruče, neposílejte ho do
další fáze (na svah).
c. Nácvik pluhu vs. jízda šikmo
svahem
Pro některé děti je velmi těžké postavit lyže do pluhu (=šipky),
tj. špičkami lyží k sobě, přímo dolů ze svahu. Bojí se, že se
jim lyže ze svahu moc rozjedou, nebo neumí „naklopit“ lyže na hrany
a udržet špičky u sebe.
Naše tipy při výuce lyžování dětí:
1/ Pro některé děti je jednodušší začít jízdou šikmo svahem, kdy
aby zastavily, musí intuitivně zatížit více spodní lyži. Opět
doporučujeme využití pomůcek (jízda od něčeho k něčemu, dojetí do
branky ap). Podmínkou je velmi mírný přehledný svah.
2/ Pro nácvik postavení lyží do pluhu dolů ze svahu můžete
použít klasický smeták s dlouhými štětinami, kterým budete dítě
přibržďovat (stojíte na lyžích pod ním ve svahu, dítě se o smeták
opře spojenými špičkami lyží). Dítěti umožníte v klidu
zaujmout postavení lyží, aniž by mělo strach, že se mu lyže
rozjedou.
Jakmile dítě ovládá oba způsoby , je dobré je střídat.
d. Hůlky
Nejmenší děti vůbec hůlky nepotřebují. Zejména v začátcích
doporučujeme neustále dětem připomínat „ruce na kolínka“. Tím
zajistíte dostatečný předklon i pokrčení kolen. Nácvik pokrčení
kolen je pro tuto fázi výuky zcela zásadní.
e. Doleva nebo doprava
Děti v tomto věku nedokážou rozlišit pravou a levou stranu. Slovní
žádosti, aby dítě používalo pravou a levou stranu, nejsou
efektivní.
Naše tipy při výuce lyžování dětí:
1/ Použijte samolepky! Dejte na každou lyži zvlášť různé samolepky
-obrázky. Samolepky mohou mít navíc tu výhodu, že děti rozptýlí,
když jsou rozrušení. Pomáhají dítěti se zaměřit na činnost.
2/ Někdy spodní část těla bude vykonávat dovednosti efektivněji,
pokud je pokyn zaměřen na horní část těla stejně. Zkuste uvázat
různé barevné stuhy na ruce.
f. Popruhy
Tahle metoda je poměrně kontroverzní a má i dost "odpůrců",
kteří se vehementně a se spoustou negativních důvodů vrhají na
každého, kdo tuto metodu používá. Nicméně my jsme ji mnohokrát
otestovali na různých dětech, a vždy s úspěchem. Je to dobrá
pomůcka zejména při privátní „rodičovské“ výuce, ovšem
musíte vědět, jak popruhy používat.
Dítě musí mít od počátku pocit, že je na všechno "samo". Že
samo jede, samo zatáčí, samo brzdí - nemůže spoléhat na nikoho
jiného než na sebe. Před ním by měla být pouze volná sjezdovka,
kterou využívá k zábavě (klouzání) směrem, který si samo určí -
nikdo ho viditelně nevodí, nebrzdí, nedrží mu lyže - a přesto
potřebuje jistotu, že zase tak samo tady není a krizovou situaci mu
někdo v začátku pomůže zvládnout.
Při používání popruhů nebudete trénovat pluh, ale spíš oblouk šikmo ke svahu, aby se dítě naučilo samo zastavit. Trénujete postavení lyží na hrany a práci kolínek, a postupně můžete vhodným vedením pomocí popruhů zkoušet první napojované oblouky. Moc si s tím nelámejte hlavu, jakmile dítě pochopí, jak to funguje, začne zatáčet samo.
Popruhy by se měly používat jen na nezbytně nutnou
dobu, než se dítě naučí zatáčet a zastavit. Potom je
odložte a přejděte na běžnou zdokonalovací výuku. Popruhy
doporučujeme pro výuku dětí, které se nebojí spustit
se ze svahu dolů a chtějí lyžovat. Používání popruhů
vyžaduje cit a musíte přesně vědět, co děláte. Je tedy vhodné
především pro zkušenější rodiče - lyžaře.
Náš tip při výuce lyžování dětí: Pokud se pro tuto
metodu rozhodnete, vyberte pevný popruh se dvěma úchyty na každé
straně zad, abyste dítěti mohli pomoci při výuce zatáčení. Nikdy ho
nevozte na gumovém lanu!
A na závěr ještě náš názor,
který se bude možná někomu zdát nesmyslný. Ideální
pro začátek výuky lyžování by bylo děti postavit na běžky. Naučily
by se především rovnováze a skluzu, dvěma nejdůležitějším
dovednostem nezbytným pro dobrého lyžaře. To vše bez zbytečného
zatížení kyčlí a kolen a s možností mnohem větší
pohyblivosti. Ale tahle metoda, v severských zemích celkem
běžná, je u nás zatím příliš revoluční než aby se komerčně
ujala.
Zpracovala: Mgr. Sabina Kmecová
absolventka FTVS UK Praha, na Šumavě pořádá od roku 2006
pobyty s lyžařskou školkou pro děti od 3
let